آهن شهر پاسارگاد

فروشگاه محصولات سپنتا

نکاتی که باید درباره لوله گازی و انواع آن بدانید

0 3

نکاتی که باید درباره لوله گازی و انواع آن بدانید

لوله گازی گرم نگه‌داشتن خانه در ماه‌های سرد زمستان برای محافظت از افراد داخل منزل بسیار مهم است. گاز طبیعی یکی از کارآمدترین راه‌ها برای سوخت‌رسانی به سامانه‌های گرمایشی محسوب می‌شود. اما سازندگان ساختمان‌ها نباید فکر کنند انتخاب لوله گاز کاری آسان است. گاز طبیعی در صورت عدم کنترل می‌تواند بسیار خطرناک باشد. نشت گاز می‌تواند منجر به کیفیت پایین هوا، آتش‌سوزی و حتی انفجار و تلفات جانی و مالی غیرقابل‌جبران شود. بنابراین داشتن آگاهی درباره سیستم گرمایش و لوله‌کشی گاز، امری بسیار مهم است. در این مقاله به نکاتی که باید درباره لوله گازی و انواع بدانید، خواهیم پرداخت تا از بروز مشکلات آتی برای شما جلوگیری شود.

لوله گازی مرند

لوله گازی چیست؟

لوله‌کشی گاز یک سیستم لوله‌کشی است که برای انتقال گاز طبیعی از منبع تغذیه مستقیم به سیستم گرمایش شما استفاده می‌شود. این سیستم از خطوط انشعابی متعددی تشکیل‌شده است که به هر وسیله گازسوز در سرتاسر ساختمان شما می‌رسد. این خط انشعاب به لوله گازی مجهز می‌باشد که به رگلاتورها منتهی‌شده است و مستقیماً به دستگاه‌های گازسوز مانند بخاری، آبگرمکن، اجاق‌گاز، پکیج‌های گازسوز و غیره منتهی می‌شود.

سامانه‌های لوله‌کشی گاز چگونه کار می‌کنند؟

سامانه‌های لوله‌کشی گاز برای انتقال گاز طبیعی به ساختمان‌ها، به فشار متکی هستند. گاز از فشار بالاتر به پایین‌تر جریان می‌یابد. پس از استخراج گاز طبیعی، آن را مانند یک بزرگراه در امتداد یک سیستم خط لوله حرکت می‌دهند تا به سامانه‌های توزیعی که گاز را به ساختمان شما می‌آورد، برسد. مسئولیت کلیه تجهیزات و خطوط گازرسانی در پایین‌دست این خط خدمات، به عهده مشتریان است. گاز از یک تنظیم‌کننده فشار عبور می‌کند تا فشار خود را قبل از ورود به ساختمان کاهش دهد. هنگامی‌که کوره یا اجاق‌گاز خود را روشن می‌کنید، فشار گاز کمی بیشتر از فشار هوا می‌شود، بنابراین گاز از مشعل خارج و به واحد گرمایش جریان می‌یابد تا آن را مشتعل کند.

انواع لوله‌ گاز

از متداول‌ترین مواد مورداستفاده برای ساخت لوله‌های انتقال گاز می‌توان به فولاد، آهن سیاه، پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و مس اشاره کرد. شرکت گاز در اساسنامه ایمنی خود، تعدادی از این مواد را ممنوع اعلام کرده است بنابراین قبل از نصب، حتماً با شرکت گاز محلی خود مشورت کنید تا لیست جنس لوله‌های گازی مجاز را در منطقه شما مشخص کنند. اگر یک متخصص را برای انجام این کار استخدام کنید، احتمالاً از شرایط و قوانین لوله‌کشی گاز در محل شما آگاه است. در زیر به انواع لوله گازی اشاره می‌شود.

لوله فولادی گالوانیزه

قیمت لوله گالوانیزه با توجه حجم خرید متفاوت است و هر چه حجم خرید بیشتر باشد، تخفیف بیشتری به مشتریان تعلق میگیرد.
با شماره گیری می توانید از مشاوره ی حرفه ای  کارشناسان ما بهره مند شوید.

☎️جهت اطلاع از آخرین قیمت و استعلام  تماس بگیرید

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.
جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎ تماس بگیرید.

۰۲۱۴۹۹۸۶۸۸۷
️۰۲۱۴۹۹۸۶۸۸۸

 

لوله فولادی ضدزنگ موجدار و انعطاف‌پذیر

لوله‌های فولادی ضدزنگ موج‌دار و انعطاف‌پذیر برای نصب در مناطق تنگ و مکان‌هایی با خطر بلایای طبیعی عملکرد خوبی دارند. درحالی‌که انعطاف‌پذیری این لوله‌ها می‌تواند احتمال آسیب را به حداقل برساند، اما ممکن است با گذر زمان ترک بخورند. بنابراین بهتر است از این مدل فقط برای لوله‌کشی گاز داخلی استفاده شود.

فولاد گالوانیزه

لوله گازی ساخته‌شده از فولاد گالوانیزه دارای انرژی کارآمد و بادوام است. لوله‌های فولادی گالوانیزه که برای خطوط گاز داخلی و خارجی استفاده می‌شوند، برای خطوط آب‌رسانی هم ایده‌ال هستند. این مدل اغلب در خانه‌های قدیمی‌تر یافت می‌شود و امروزه در ساخت‌وسازهای جدید استفاده نمی‌گردد. زیرا در مقایسه با سایر مدل‌ها، کار بیشتری لازم دارند.

آهن سیاه

آهن سیاه، به هنوان رایج‌ترین ماده‌ای که برای ساخت لوله‌های گاز در داخل و خارج از ساختمان استفاده می‌شود، به‌حساب می‌آید. این ماده قوی، مقاوم در برابر حرارت است و می‌تواند یک سد در برابر هوا را تشکیل دهد. اما آهن سیاه با گذشت زمان ممکن است خورده شود و درزگیر آن خراب گردد. اگر لوله‌های گاز شما از آهن مشکی ساخته‌شده‌اند، برای تعمیر و نگهداری از آن‌ها از یک متخصص لوله‌کشی گاز استفاده کنید.

پی‌وی‌سی

لوله‌های گاز پی‌وی‌سی برای استفاده در خطوط گاز زیرزمینی خارجی به‌خوبی کار می‌کنند. این لوله‌ها، بادوام و مقاوم در برابر خوردگی می‌باشند. لوله‌های پی‌وی‌سی ارزان هستند، اما برای نصب در برخی از مکان‌ها مناسب نیستند. زیرا ممکن است در طول فرآیند نصب بشکنند.

اچ دی پی ای (HDP)

مانند پی‌وی‌سی، لوله‌های «اچ دی پی ای» برای خطوط زیرزمینی بیرونی ایده‌آل هستند. این لوله‌های پلاستیکی، انعطاف‌پذیر و نسبتاً ارزان می‌باشند. اما می‌توانند آسیب ناشی از زباله‌های زیرزمینی مانند سنگ‌ها و ریشه‌های درختان را تحمل کنند.

مس

لوله‌ گازی مسی، کاربرد محدودی دارد، زیرا برخی شهرداری‌ها اجازه نصب و بهره‌برداری از آن‌ها را نمی‌دهند. عمر مورد انتظار مس ۲۰ سال است. بنابراین لوله‌های مسی، الزامات نصب سخت‌گیرانه‌ای دارند که استفاده از آن‌ها را محدود می‌کند.

استفاده از لوله گازی پلی‌اتیلن در توزیع گاز طبیعی

مزایای استفاده از لوله پلی‌اتیلن در توزیع گاز طبیعی از اوایل دهه ۱۹۵۰ به‌خوبی مشخص‌شده است. لوله پلی‌اتیلن (PE) در بسیاری از موارد، عملکرد بهتری نسبت به سامانه‌های لوله‌کشی فولادی، آلومینیومی، چدنی و غیره ارائه می‌کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر خوردگی در محیط‌های داخلی و خارجی
  • مقاومت در برابر زلزله و تکانه‌های زمین
  • عمر ۱۰۰ ساله
  • سطح داخلی صاف‌تر
  • اتصالات آن به همان اندازه مواد مورد استفاده در لوله‌کشی خط اصلی قوی است
  • امکان حفاری و کشیدن لوله در زیر جاده‌ها را می‌دهد
  • به دلیل انعطاف‌پذیری پلی‌اتیلن، اندازه‌های کوچک‌تر را می‌توان سیم‌پیچ کرد و در قرقره‌هایی به طول ۵۰۰ متر تحویل داد. درنتیجه اتصالات میدانی کمتری موردنیاز است.
  • به دلیل انعطاف‌پذیری، لوله پلی‌اتیلن می‌تواند بسته به ضخامت دیواره تا شعاع حدود ۳۰ برابر قطر اسمی لوله یا کمتر از آن خم شود
  • محدوده دمای معمولی لوله پلی‌اتیلن برای سرویس تحت‌فشار از ۰ درجه فارنهایت تا ۱۴۰ درجه (۱۸ درجه سانتی‌گراد تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد) متغیر می‌باشد
  • به انرژی کمتری برای تولید و اتصال این نوع لوله نسبت به همتایان فلزی آن نیاز است
  • به دلیل سبکی، حمل‌ونقل آن برای نصاب‌ها آسان‌تر می‌باشد

جمع‌بندی

هنگام نصب یا تعمیر لوله گازی مطمئن‌ترین گزینه، استخدام یک متخصص است. گاز بسیار قابل اشتعال و بالقوه کشنده می‌باشد و یک متخصص می‌داند که چگونه با آن رفتار نماید. اکثر متخصصان، جنس لوله‌کشی گاز را خودشان انتخاب می‌کنند زیرا برند‌های موردعلاقه و استانداردهای خاص خود را دارند. اما برخی نیز به شما اجازه می‌دهند خودتان مواد اولیه را انتخاب و خریداری کنید.

 

قیمت لوله گازی با توجه حجم خرید متفاوت است و هر چه حجم خرید بیشتر باشد، تخفیف بیشتری به مشتریان تعلق میگیرد.
با شماره گیری می توانید از مشاوره ی حرفه ای  کارشناسان ما بهره مند شوید.

☎️جهت اطلاع از آخرین قیمت و استعلام  تماس بگیرید

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.
جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن  تماس بگیرید.

۰۲۱۴۹۹۸۶۸۸۷
️۰۲۱۴۹۹۸۶۸۸۸

 

لوله گازی چیست و چه کاربردی دارد؟

هنگام نصب یا تعمیر لوله گازی مطمئن‌ترین گزینه، استخدام یک متخصص است. گاز بسیار قابل اشتعال و بالقوه کشنده می‌باشد و یک متخصص می‌داند که چگونه با آن رفتار نماید. اکثر متخصصان، جنس لوله‌کشی گاز را خودشان انتخاب می‌کنند زیرا برند‌های موردعلاقه و استانداردهای خاص خود را دارند. اما برخی نیز به شما اجازه می‌دهند خودتان مواد اولیه را انتخاب و خریداری کنید.

انواع لوله‌ گاز

از متداول‌ترین مواد مورداستفاده برای ساخت لوله‌های انتقال گاز می‌توان به فولاد، آهن سیاه، پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و مس اشاره کرد. شرکت گاز در اساسنامه ایمنی خود، تعدادی از این مواد را ممنوع اعلام کرده است بنابراین قبل از نصب، حتماً با شرکت گاز محلی خود مشورت کنید تا لیست جنس لوله‌های گازی مجاز را در منطقه شما مشخص کنند.

📌 مطالب پیشنهادی :

 

امتیاز مطلب post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.