آهن شهر پاسارگاد

فروشگاه محصولات سپنتا

تفاوت لوله تست آب و لوله تست گاز

0 79

لوله تست آب و لوله تست گاز

لوله تست آب یکی از پرکاربردترین لوله ها در صنعت به شماره می‌آید. این نوع لوله ها جهت استفاده مصرفی به منظور انتقال آب و سایر مایعات در بازار توزیع می‌گردد. لوله های آب با ضخامت های متعددی تولید می‌شود. به همین خاطر انتخاب لوله هایی با ضخامت بیشتر گزینه‌ی مناسب‌تری می‌باشند.

زیرا لوله با دیواره‌های ضخیم، از مقاومت بالایی برخوردار است و می‌تواند فشار بیشتری را تحمل کند. این نوع لوله ها از لحاظ دوام و کیفیت نسبت به لوله هایی که ضخامت کمتری دارند ماندگارتر هستند. جهت اطلاع بیشتر بهتر است بدانید که ضخامت این نوع لوله ها در بازار از ۲ میل شروع می‌شود. لوله تست آب یکی از پرکاربردترین لوله های درزدار با PH خنثی می‌باشد.

من حسن الحظ، تولید لوله های تست آب در داخل کشور انجام می‌شود و تا به امروز نیاز های رایج بازار کنونی داخل را تا حد قابل توجهی برطرف کرده است.

لوله تست گاز چیست؟

پرکاربردترین نوع لوله در تأسیسات ساختمانی لوله های سیاه گازی می‌باشد. لوله های سیاه گازی به لوله هایی گفته می‌شود که درز جوش هستند. لوله های تست گاز نیز در اندازه ها و ضخامت های متفاوتی تولید می‌شوند. این نوع لوله ها در بازار به لوله سیاه یا لوله سنگین هم گفته می‌شود.

لوله گاز لوله درز داریست که از ورق های سیاه و تسمه های فولادی تولید می‌شود و به منظور انتقال گاز در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این نوع لوله ها در صنایع مختلف مانند قطعه سازی، حفاظ و حصار و غیره به صورت گسترده کاربرد دارد.

نحوه تولید لوله های تست آب

برای تولید لوله های تست آب ابتدا رول ورق های فولادی وارد دستگاه شده و در اندازه های استاندارد برش داده می‌شود. سپس ورق های باز شده از بین غلتک های مختلف عبور می‌کنند و توسط فشار دستگاه پرس از ناحیه وسط به داخل فرو می‌روند و به صورت U مانند تغییر شکل می‌دهند.

در ادامه لبه های ورقه های فرم گرفته توسط غلتک های پرس از قسمت بیرونی به همدیگر متصل می‌شوند و از داخل به شکل دایره‌ای O تبدیل می‌شوند. نهایتاً به وسیله‌ی دستگاه جوش مستقیم، دو طرف ورق ها که به هم متصل می‌کنیم. از دیگر روش های تولید این نوع لوله ها، می‌توان جوشکاری پرتو لیزر، تولید لوله های بدونه درز توسط غالب و لوله های درزدار مارپیچ را نام برد.

نحوه تولید لوله های تست گاز

لوله های تست گاز به روش نورد سرد و از تسمه های فولادی تولید می‌گردد. در روند اقدامات تولید تسمه پس از وارد شدن به خط تولید با روش نورد سرد فرم داده می‌شود و پس از شکل گرفتن درز لوله با مواد مذاب آلیاژی به صورت دایره‌وار بسته می‌شود.

لوله های تست گاز پس از تولید در کارخانه تحت تست و کنترل سیستمی (کامپیوتری) قرار داده می‌شوند که در این مسیر لوله هایی که از لحاظ فنی معیوب بوده و مشکل ساختاری داشته باشد از خط تولید خارج می‌گردند. نام دیگر لوله های تست گاز تأسیساتی، API5L می‌باشد.


گالوانیزاسیون یعنی چه؟

گالوانیزاسیون یا گالوانیزه کردن؛ یک روش محافظتی برای جلوگیری از خوردگی آهن‌آلات می‌باشد.

در این روش فلز اصلی به وسیله‌ی لایه‌ای از فلز محافظ پوشانده می‌شود. این روش یکی از بصرفه‌ترین و اقتصادی‌ترین روش جهت محافظت از فولادها در شرایط خوردنده‌ی فلز می‌باشد.

لازم به ذکر است این پروسه به نام لویجی گالوانی دانشمند ایتالیایی نام‌گذاری شده است.

مشخصات فنی و کاربرد لوله گالوانیزه فولادی چیست؟

به این سازه در بازار لوله سفید هم گفته می‌شود، به این دلیل که در فرایند تولید، جهت افزایش مقاومت آنها در برابر زنگ زدگی و خوردگی توسط فلز روی گالوانیزه می‌شوند. از آنها معمولا به منظور انتقال آب استفاده می‌شود.

اصولاً لوله های گالوانیزه بسته به نوع کاربردشان به دو نوع سبک و سنگین با قطر ۲.۱ اینچ تا ۸ اینچ و طول ۶ متر تولید می‌شوند.لازم به تأکید است که نباید از این نوع لوله ها در سیستم های زیرزمینی استفاده کرد به این خاطر که در برابر اسید بسیار آسیب پذیر هستند.

من حیث المجموع هر اسید یا ترکیب شیمیایی که باعث خوردگی شود برای لوله های گالوانیزه مضر است.

 

انواع و کاربردهای لوله‌های گالوانیزه

مزایا و معایب لوله‌های فولادی

مزایا:

  • در دسترس می‌باشد، زیرا داخل کشور تولید می‌شود.
  • در برابر فشارهای زیاد تحمل بسیاری دارد.
  • اصولاً در شاخه‌های ۱۲ متری تولید می‌شوند.
  • عامل لوله‌ها به دلیل ممتد بودن شاخه‌ها ساده است.

معایب:

  • این لوله‌ها به دلیل نداشتن پوشش محافظتی (لایه‌ی فلزی روی) خیلی سریع در خاک فرسوده می‌شوند و ناحیه داخلی آن‌ها به سرعت سطح صاف خود را از دست می‌دهد.

انواع لوله‌ها

لوله‌های بتنی

این نوع لوله‌ها تنها لوله‌هایی هستند که در محیط‌های وسیع به منظور انتقال آب با فشار درونی زیاد به کار برده می‌شوند. این لوله‌ها در اندازه‌های خیلی بزرگ تولید می‌شوند و معمولاً زیر خاک به روش مدفون نصب می‌شوند.

لوله‌های مسی

لوله‌های مسی در ابعاد متعدد با آلیاژها و بسته به نوع کاربردشان به دو روش اکسترود و DIRECT TUBE تولید می‌شوند. لوله‌های مسی قابلیت رسانایی دارند، به همین منظور کاربرد اصلی لوله‌های مسی نیز به دو دسته‌ی عمده تقسیم می‌شود که عبارت است از انتقال جریان الکتریکی و انتقال حرارت. لوله‌های مسی با توجه به نیاز مصرفی در نوع استفاده با درصد خلوص مختلفی تولید می‌شوند و در بازار به سه دسته‌ی TPC، DLP و DHP شناخته شده‌اند.

لوله‌های پلی اتیلن

این سازه به سه نوع پلی اتیلن سبک با وزن استاندارد ۰٫۹۱ و پلی اتیلن سبک خطی با وزن ۰٫۹۲۵ و پلی اتیلن سنگین با وزن ۰٫۹۴ تقسیم و در بازار عرضه می‌گردند. در این میان پلی اتیلن سنگین درصد رشد چشمگیری از لحاظ مصرف داشته و پیشبینی می‌شود کاربرد این نوع لوله روز به روز، از رشد بیشتری برخوردار گردد.

لوله‌های کاروگیت

لوله‌های کاروگیت از جنس پلی اتیلن هستند و با چگالی بالایی تولید می‌شوند. نحوه‌ی ساخت آن‌ها به صورت دو لایه‌ی درونی و بیرونی می‌باشد که لایه‌ی بیرونی اصولاً به صورت شیاردار و حلقه حلقه، به رنگ مشکی و لایه‌ی درونی عمدتاً به صورت صاف و صیقلی و به رنگ‌های زرد و آبی می‌باشد.

این مدل لوله‌ها از دسته لوله‌های مدرن هستند و به دلیل داشتن استحکام و قابلیت انعطاف پذیری بالا برای حمل مواد اسیدی، در زیر پل‌ها، زهکشی آب، لوله‌های فاضلاب آدم رو و… مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده‌ رایج آن در لوله‌های فاضلاب می‌باشد.

تفاوت لوله گاز با لوله آب

تفاوت لوله سیاه گاز نیز مانند لوله گالوانیزه از فولاد ساخته می‌شود، با این تفاوت که لوله گالوانیزه توسط لایه‌ای از فلز روی به همان روشی که در مطالب بالا به توضیح آن پرداختیم، پوشانده می‌شود در حالی که لوله سیاه چنین پوششی ندارد و روش ساخت آن کمی متفاوت است.

از لحاظ قیمتی، قیمت لوله‌های گالوانیزه به دلیل وجود پوشش محافظتی یک لایه فلز روی اضافه بر روی آن‌ها از لوله‌های سیاه گرانتر می‌باشند.

لوله‌های گالوانیزه از لحاظ مقاومتی نسبت به لوله‌های سیاه گاز از کیفیت بالایی برخوردار هستند و دوام و ماندگاری آن‌ها بیشتر است.

لوله‌های سیاه بهترین انتخاب برای انتقال گاز می‌باشند و به دلیل پوسیدگی و زنگ‌زدگی سریع آن‌ها برای انتقال آب مناسب نمی‌باشند. در حالی که لوله‌های گالوانیزه به دلیل مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و ایمن‌تر بودن در خطوط آبرسانی استفاده می‌شوند. اما از این لوله‌ها نمی‌توان برای خطوط گازرسانی استفاده کرد.

 

قیمت لوله با توجه حجم خرید متفاوت است و هر چه حجم خرید بیشتر باشد، تخفیف بیشتری به مشتریان تعلق میگیرد.
با شماره گیری می توانید از مشاوره ی حرفه ای  کارشناسان ما بهره مند شوید.

☎️جهت اطلاع از آخرین قیمت و استعلام  تماس بگیرید

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.
جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎ تماس بگیرید.

۰۲۱۴۹۹۸۶۸۸۷
️۰۲۱۴۹۹۸۶۸۸۸

 

لوله تست آب و لوله تست گاز

لوله تست آب یکی از پرکاربردترین لوله ها در صنعت به شماره می‌آید. این نوع لوله ها جهت استفاده مصرفی به منظور انتقال آب و سایر مایعات در بازار توزیع می‌گردد. لوله های آب با ضخامت های متعددی تولید می‌شود. به همین خاطر انتخاب لوله هایی با ضخامت بیشتر گزینه‌ی مناسب‌تری می‌باشند.

زیرا لوله با دیواره‌های ضخیم، از مقاومت بالایی برخوردار است و می‌تواند فشار بیشتری را تحمل کند. این نوع لوله ها از لحاظ دوام و کیفیت نسبت به لوله هایی که ضخامت کمتری دارند ماندگارتر هستند. جهت اطلاع بیشتر بهتر است بدانید که ضخامت این نوع لوله ها در بازار از ۲ میل شروع می‌شود. لوله تست آب یکی از پرکاربردترین لوله های درزدار با PH خنثی می‌باشد.

مزایا لوله‌های فولادی

در دسترس می‌باشد، زیرا داخل کشور تولید می‌شود.
در برابر فشارهای زیاد تحمل بسیاری دارد.
اصولاً در شاخه‌های ۱۲ متری تولید می‌شوند.
عامل لوله‌ها به دلیل ممتد بودن شاخه‌ها ساده است.

📌 مطالب پیشنهادی :

 

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.